donderdag 24 december 2020

Familie Smaniotto

Ik weet niet veel over mijn voorouders van vaders kant, wie ze waren, waar ze vandaan kwamen, wanneer ze in Marter kwamen wonen, en waarom. Dat ze arm waren is zeker: volgens sommige verhalen woonden zij in een schuur of kelder bij een boer in de buurt waar ze later een huis konden kopen met geleend geld. Hoe ze het terug konden betalen heb je kunnen lezen in het verhaal over mijn vader.
Wat ik weet, uit een document van het bevolkingsregister, is dat mijn overgrootvader Pietro heette, geboren werd op 05-01-1856 en gestorven is op 24-12-1935. Hij was getrouwd met Tomasi Annunziata. Over haar zijn helemaal geen gegevens bekend.

Op deze foto van circa 1908, gemaakt in Buchs (Zwitzerland) zien we Pietro met zijn vier dochters: links staat Elisa, geboren 19-02-1892, overleden 27-11-1938, 46 jaar oud. Zij was 20 jaar toen mijn vader geboren werd. Zij was niet getrouwd en is naar mijn weten nooit getrouwd geweest. Zij heeft nog een dochter gekregen in Liechtenstein, maar mijn vader heeft nooit geweten dat hij nog een halfzus had. Tweede van links is Rosina (Rosa) geboren 21-02-1885, overleden 21-10-1942. Zittend is Annunziata (Luzia), 16-07-1891/19-04-1964. Zij was getrouwd en zij woonde in Vaduz (Liechtenstein). Zij en haar man Johan Ospelt kwamen elke jaar vakantie houden bij ons in Marter. Ze waren heel erg lief, in mijn herinneringen. Zij hebben kinderen gekregen, maar daar weet ik bijna niets over. Maria, rechts, is in 1887 geboren en in 1940 overleden. Zij was niet getrouwd.

Er waren meer kinderen in dit gezin, een dochter: Carolina - in 1888 geboren en in 1891 overleden. Martino, een zoon, in 1890 geboren en enkele maanden later overleden. Er was ook nog een zoon, Giuseppe, de eerstgeborene, geboren op 09-09-1883 in Bludenz (Oostenrijk). Van hem is niets bekend, behalve dat hij zwerfde in de wijde wereld. Al die kinderen, behalve Rosina die in Marter geboren is, zijn in Hall (in de buurt van Innsbruck - Oostenrijk) geboren. Dus de familie moet lange tijd in die streek gewoond hebben.

Uittreksel bevolkingsregister Familie Smaniotto

Een oude foto van de familie van Giovanni Battista Stefenon (zittend rechts), met zijn vrouw Rosina (Rosa) Smaniotto (zittend links) gedateerd 24 februari 1935. Ze poseren met hun zes dochters. Zij hadden ook een zoon, maar die is enkele dagen na de geboorte overleden. Van links naar rechts de dochters Annunziata, Ida, Fiorentina, Maria, Erminia en in het midden, zittend, Lina.

Copyright © Pierino Smaniotto - 24-12-2020   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten