donderdag 14 januari 2016

Polenta


Polenta,  is van oorsprong een gerecht voor arme mensen en werd vooral in Noord-Italië gegeten. Het is van maïsmeel gemaakt, er is niet veel smaak aan, en is pas lekker met vlees, saus, kaas, vis en groente. In mijn kinderjaren was het niet vanzelfsprekend dat er lekker vlees bij de polenta was... Ik kan mij nog herinneren, dat er bij sommige gezinnen in het dorp, zelfs bij het ontbijt de overgebleven polenta van de dag ervoor, met wat melk erbij, werd gegeten. Ik ben altijd verbaasd wanneer ik in Italië ben. Nu wordt polenta in restaurants als een lekkernij geserveerd. En bij onze familie maken ze voor ons zeker een keer dit gerecht als iets bijzonders. Ik vind polenta met een saus best lekker, en ik neem de tijd om het zelf te maken. Niet te vaak, anders gaat mijn wederhelft klagen. Ik heb uit Italië een mooie koperen polenta pan gekregen, maïsmeel kan ik bij een Turkse winkel kopen. Ik moet wel tijd en energie hebben, want je moet zo'n 40 minuten lang in de pan roeren, zo lang duurt voor dat het gaar is. En natuurlijk iets lekkers erbij met een goede saus. Ik word wel voor gek verklaard, misschien is dat wel zo, in de supermarkt kun je snelkokende polenta kopen. En als die niet bevalt kun je zelfs kant en klare stukken polenta kopen, opwarmen en smullen maar. Maar voor mij heeft juist die zelfgemaakte polenta iets bijzonders.


Copyright © Smaniotto - Bekers - 2009


Geen opmerkingen:

Een reactie posten